Sebuah Doa: Jadikanlah Aku

Standard

Tuhan, jadikanlah aku pembawa damai,

Bila terjadi kebencian, jadikanlah aku pembawa cinta kasih;
Bila terjadi penghinaan, jadikanlah aku pembawa pengampunan;
Bila terjadi kesesatan, jadikanlah aku pembawa kebenaran;
Bila terjadi kebimbangan, jadikanlah aku pembawa kepastian;
Bila terjadi kecemasan, jadikanlah aku pembawa harapan;
Bila terjadi kegelapan, jadikanlah aku pembawa terang;
Bila terjadi kesedihan, jadikanlah aku pembawa kegembiraan;

Tuhan, semoga aku lebih ingin menghibur daripada dihibur,
Memahami daripada dipahami;
Mencintai daripada dicintai;

Sebab dengan memberi kami menerima,
Dengan melupakan diri sendiri kami menemukan,
Dengan mengampuni, kami diampuni,
Dengan mati suci, kami bangkit lagi untuk hidup selama-lamanya.

–Santo Fransiskus dari Asisi

Leave a Reply

